Vincent F. Hendricks: “Information og boblestudier”

Bobler forbindes typisk med situationer i den finansielle verden, hvor aktiver handles til priser, der langt overstiger deres værdi. Men det er ikke kun aktier og obligationer, der kan overophedes – det kan alt fra meninger på nettet til social anerkendelse også. Derfor kan man med rette tale om meningsbobler, politiske bobler, religionsbobler, anerkendelsesbobler, mobningsbobler, videnskabsbobler mm.

Center for Information og Boblestudier (CIBS) ved KU sponsoreret af Carlsbergfondet som Vincent F. Hendricks er leder af, skal afdække strukturen og dynamikken i bobledannelse på tværs af discipliner, domæner, og institutioner. Studierne i bobledannelser har som formål at formulere interventionsstrategier for såvel ondartede bobler som eksempelvis ubegrundede Twitterstorme til stimuleringen af godartede bobler, der kan promovere alt fra interkulturel forståelse til folkesundhed. Oplægget knytter forbindelse ml. information og boblestudier.

Share

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>