Peter Dahler-Larsen: “Begrebet impact og de konstitutive virkninger af evaluering”

En interesse for samfundsvidenskabernes ”impact” følges som regel af efterspørgsel efter synliggørelse, dokumentation og måling.
Begrebet impact er imidlertid flertydigt, mangedimensionelt og svært at indkredse. Dermed rejses spørgsmål ikke blot om, hvilke evalueringsredskaber, der kan være egnede, men også om hvordan evaluering gør noget uhåndterbart til noget håndterbart og dermed former det målte. Hvad er med andre ord de konstitutive virkninger af evaluering? Produceres et overflow i form af modeller for forskningens rolle og anvendelsen af forskning i samfundet? Og får evalueringer uklarheden til at forsvinde?

Share

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>